News
20.05 - Festival Embaroquement Immédiat 02.06 - Festival de Froville Amarillis on Radios MéChatmorphoses à Caen et Rennes

Jean-Philippe Rameau

Cantatas and Harpsichord pieces in concert

Presentation


2014,
250e anniversaire de la mort de Jean-Philippe Rameau
20e anniversaire de l'ensemble Amarillis !


The French cantata was truly a chamber opera that took up all of the great themes of the day. Rameau’s work mingled tragic subjects like the myth of Orfeo and pastoral ones, like that of Il Pastor Fido. By turns brilliant and tender, the melodies release the flow of passions so dear to the baroque. This sense of theater, omnipresent in the cantatas, is also expressed in Rameau’s harpsichord pieces (Pièces de clavecin), where the instrument is treated sometimes as a solo voice and sometimes as an accompaniment.

Awards

Musikzen Bonheur assuré

ForumOpera.com 3 coeurs

Diapason * * * * - Technique 4/5

Télérama 4 FFFF

Opéra Magazine 4 clés

Muse baroque 5 muses

Crescendo Joker

Classica 3***

ConcertoNet 3 croches

What the press says

ForumOpera.com { 10octobre 2014 }
Yvan Beuvard
« Rompues aux subtilités de la musique baroque, française en particulier, les musiciennes conduites par Héloïse Gaillard nous ravissent dans ces pièces dont la palette expressive variée leur permet d’aller de la rêverie élégiaque à la vigueur du propos.
Mathias Vidal confirme ses remarquables qualités :...
Read more
Musikzen { 17septembre 2014 }
François Lafon
“Vocal eloquence and instrumental discourse: in composing this programme for the days honouring Rameau at the Centre de Musique Baroque de Versailles, the four ladies from Amarillis and tenor Mathias Vidal are insightful guides, taking us on an unforgettable exploration of Rameau's art. […] Amarillis gives the dialectic a little extra oomph by enriching...
Read more
Odb-Opera.com & Blog cmsdt-spectacles { 15octobre 2014 }
Emmanuelle Pesqué
« […] C’est toutefois une version singulière des pièces de clavecin en concert qu’on entend ici : Rameau ayant laissé latitude à ses interprètes de varier l’instrumentation [...], Amarillis a judicieusement choisi de présenter le deuxième concert dans une version concertante de leur cru...
Read more
Opéra Magazine { novembre 2014 }
Michel Parouty
“These miniature operas, which lend themselves so readily to sentimental effusions, are sung beautifully by tenor Mathias Vidal. The brilliant timbre of his voice, combined with the finesse...
Read more
Télérama { 06décembre 2014 }
Gilles Macassar
“This recording of instrumental pieces by the Ensemble Amarillis is a joyful outpouring of creativity. [...] Violaine Cochard's voluble harpsichord, personifying the motley Harlequin,  introduces the show with brio, while Héloïse Gaillard gives voice to Columbine with the flute...
Read more
Classica { février 2015 }
Philippe Venturini
« Comme dans les Concerts, le quatuor de musiciennes d’Amarillis trouve le tempo, le ton et les nuances ad hoc et accueille le chant d’une élégance supérieure de Mathias Vidal. »
Crescendo { 22février 2015 }
Quentin Mourier
« Au rang des initiatives de l’année Rameau, qui décidément fut riche en belles surprises, le dernier disque de l’ensemble Amarillis où s’entrecroisent musiques vocale et instrumentale....
Read more
Gramophone { février 2015 }
David Vickers
“Vidal is a transparent story-teller who delivers the key dramatic moments in each cantata mellifluously, strongly, plaintively or gleefully as required. Liberal reassignment also occurs in the instrumentation of all four works, with oboe, recorder and violin used interchangeably....
Read more

Distribution

SINGER

Mathias Vidal tenor

AMARILLIS

Héloïse Gaillard baroque oboe, recorder

Violaine Cochard harpsichord

Alice Piérot violin

Marianne Muller viola da gamba